wtorek, 7 lutego 2023

„Elokwencja sardynki. Niewiarygodne historie z podwodnego świata” Bill François

Zanim wsadzimy głowę pod wodę, nie mogę zacząć inaczej, niż od przytoczenia fragmentów stron: 8, 9-10 i 13. A zatem:

Blask, który przyciągnął mój wzrok jak magnes: może to drobny skarb, odłamek muszli wyłożonej macicą perłową lub zapomniany przedmiot? Musiałem podejść i się temu przyjrzeć. Kuśtykając chwiejnie po ostrych kamieniach, dotarłem w pobliże odprysku światła. I tak poznałem sardynkę.

Nie przyszło mi nawet do głowy, że po spotkaniu z sardynką pasja do podwodnych sekretów już nigdy mnie nie opuści. Że będzie prowadzić mnie coraz dalej na otwarte morze, ku zatopionej krainie, której ujmujący mieszkańcy, bynajmniej nie milkliwi, kolejno opowiedzą swoje historie.

Tego dnia po powrocie z plaży przez cały wieczór szukałem w skrzyniach w garażu maski do nurkowania i rurki. Trochę bałem się, że nałykam się przez nią wody albo że za duża maska będzie przeciekać. Przyciskając szybkę do twarzy, nie wiedziałem jeszcze, że stoję na progu nowego świata i że już nigdy w pełni nie wrócę na stały ląd.

Zafascynowany morskim światem Bill François zaprasza czytelnika na wyprawę w głębiny oceanu i mroki historii, do świata nauki i krainy legend. Dzięki lekko prowadzonej narracji, ta podwodna podróż, wypełniona informacjami z historii, mitologii, biologii, a nawet gastronomii, staje się podróżą magiczną, pełną zachwytu nad morskim światem. Ten kryjący się pod wodą świat został przez autora wręcz upoetyczniony, dzięki czemu - mimo sporej dawki fachowej terminologii - nadaje lekkości. Książka fascynuje i, zupełnie jak morska głębia, wciąga czytelnika coraz bardziej, który płynie przez kolejne strony, aby usłyszeć gamę niewiarygodnych dźwięków, chłonąć wiedzę i fascynujące, baśniowe opowieści. 

Niesamowita, ekscytująca opowieść, która urzeka od pierwszej strony. Niezależnie od tego, czy wybierzecie wersję tradycyjną, czy też audiobook (wspaniały głos Macieja Więckowskiego), zostaniecie wciągnięci w wir  morskich głębin, które otworzą Wam swoje tajemnice i popłyniecie z prądem na spotkanie z tym, co kryje się pod taflą wody.

Bill François podarował nam najprawdziwszą perłę!

 

Bill François, „Elokwencja sardynki. Niewiarygodne historie z podwodnego świata”, z języka francuskiego przełożyła Elżbieta Janota, wyd. Post Factum, Katowice 2021.


Bill François, „Elokwencja sardynki. Niewiarygodne historie z podwodnego świata”, tłumaczenie Elżbieta Janota, czyta Maciej Więckowski, wyd. Sonia Draga, Katowice 2021.